Sunday 13 May 2012

Untung@rugi FGVHB

Dalam masa sebulan ini, saya telah mendengar pelbagai cerita tentang Felda Global Venture Holding  Berhad ( FGVHB ). Ada yang menyokong dan ada segelintir yang membantah termasuk ANAK dan parti pembangkang. Peneroka diberikan " Durian Runtuh " oleh  Perdana Menteri sebanyak RM 15,000 dimana ketua keluarga,isteri dan anak mendapat bahagian RM 5,000.Penyenaraian FGVHB ke bursa saham sebenarnya membantu peneroka-peneroka memperbaiki taraf kehidupan mereka dengan lebih baik berbanding dahulu.

Kebanyakan peneroka menyokong idea ini dan mendapat penjelasan dengan baik tentang matlamat penyenaraian tersebut.Tanah yang dicagarkan adalah milik Felda Plantation  bukan tanah peneroka.Tanah Felda Plantation ini adalah tanah kebun yang tidak mempunyai tuan (Peneroka) sejak sekian lama.Tanah milik peneroka tidak akan tergadai kerana geran tanah sememangnya dipegang oleh peneroka, jadinya bagaimana pula ia boleh tergadai.

Cuma yang ingin disampaikan di sini ialah, diharapkan pihak pengurusan Felda bersikap jujur dan tidak mengambil kesempatan terhadap peneroka felda yang majoritinya adalah warga emas dan kurang ilmu pengetahuan.Pihak Felda perlu memberi lebih banyak penerangan bukan sahaja kepada penroka, tetapi kepada generasi kedua.Mungkin PM tidak ada niat tersembunyi ,tetapi ditakuti ada dalang-dalang yang mempergunakan pegaruh untuk mengumpul harta di sebalik tabir.Seandainya saham menguntungkan ,akan memberi manfaat kepada semua warga felda, akan tetapi jika saham itu rugi, siapa pulak perlu menanggunya dan siapa yang akan membeli saham itu? adakah warga felda atau orang-orang yang mempunyai kepentingan peribadi?

Isu KPF juga perlu diselesaikan dengan cara yang baik.Kita harus mencari punca mengapa ada golongan felda membantah hasrat KPF untuk menyertai FGVHB dalam penyenaraian di bursa saham.Kebanyakannya tidak memahami atau telah dimanipulasi oleh pihak tertentu supaya terus membantah kerana tidak mendapat faedah.Namun begitu , kita sama-sama tunggu, setiap perkara ada yang baik-buruknya.Ini adalah sebahagian intergeriti kerajaan.

No comments:

Post a Comment