Monday 14 May 2012

Terima Kasih Cikgu

Setiap tahun pada 16 Mei, sambutan hari guru menjadi salah satu hari penting bagi guru-guru kerana mereka diraikan oleh murid-murid mahupun ibubapa yang enghargai jasa guru. Pelbagai hadiah diberi kepada guru tanda terima kasih, tapi bagi guru itu semua tidak sepenting masa depan mereka.Cukuplah rasanya gururasa dihormati dan disayangi.


berbeza pada zaman dulu, segelintir pelajar atau murid sudah kurang rasa hormat terhadap guru mereka sehingga pada satu tahap memukul dan menyerang guru, tidak cukup di sekolah, di luar mereka sanggup menginiaya guru mereka sendiri yang memberi ilmu.berbeza pada zaman dulu, rotan dan berdiri di atas kerusi, ketuk ketampi dan lain-lain lagi jenis denda adalah perkara biasa jika melakukan kesalahan.Tetapi tidak pada zaman teknologi, pelajar-pelajar dilindung oleh ibubapa dan masyarakat, persatuan hak asasi, dan silap-silap ke mahkamah.Dengan ada perlindungan ini, susah bagi guru membentuk sahsiah pelajar menjadi insan yang berkhlak mulia.Maka terjadilah bermacam-macam gejala sosial yang semakin menghancurkan agama dan bangsa.Bukan mencari kesalahan ibubapa atau masyarakat , tetapi kita perlu mencari jalan keluar dalam masalah ini. Ibubpa harus bekerjasama dengan guru dalam pendidikan pelajar bukan menghentam bila ada masalah termasuk mempergunakan PIBG ssebagai medan menghamburkan setiap kesalahan kepada guru.

                                                  LAGU GURU MALAYSIA

Justeru itu tanggunjawab guru di sekolah sebagimana yang diarhkan, ibubapa dan masyarakat pula perlu memainkan peranan sama penting semoga anak-anak terus cemerlang di dunia dan akhirat.
sempena hari guru ini, saya mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada guru-guru yang pernah mengajar dan kepada guru di seluruh Malaysia. TERIMA KASIH CIKGU!!

No comments:

Post a Comment